Tervezői felelősség – nem mindegy milyen érzésekkel tervezünk | Dekortech stúdió

Egy embernek tervezünk, egy családnak! Az otthonukat teremtjük meg egy munka során. Nem mindegy tehát milyen hozzáállással, milyen belső érzésekkel végezzük ezt a különleges feladatot! A megrendelőhöz közel kell kerülnünk; meg kell ismerjük elképzeléseit, vágyait, preferenciáit. A tervezés során pedig ezeket az információkat a szakértelmünkkel ötvözve egy új élettérbe foglaljuk a számukra. De mindezt alázattal,  pozitív hozzáállással és lelkesedéssel kell végezzük. Kapcsolódnunk kell ügyfelünkhöz megértéssel és figyelemmel, hisz az otthonáról van szó, ahol élni fog! Ez a munka csak akkor lesz sikeres és hitelesen, ha pozitív, szeretetteljes légkörben történik, maximális odafigyeléssel és ráhangolódással! Azt kell érezze a megrendelőnk, hogy értjük őt!

20 év alatt, úgy érzem sikerült szinte minden ügyfelemmel ez a kapcsolódás. A nehezebben megnyílókat is fel tudtam térképezni és az érzéseit, elképzeléseit nehezen kommunikáló megrendelőkkel is megtaláltam a hangot, ezért csodás munkák születtek az együttműködésekből.

Az első találkozások és a tesztek arról szólnak, hogy új ügyfelemet megismerjem. Egy-egy ilyen alkalom után sokszor nagyon fáradtnak érzem magam, pont azért, mert a találkozón minden idegszálammal kapcsolódok a másikhoz. Figyelem, amit mond, figyelem, milyen érzelmeket mutat, mert sokszor a nonverbális információk fontosabbak annál, amit közöl. Ha egy páros a megrendelő, akkor a kettőjük közötti kommunikáció és dinamika is nagyon fontos; ki az, aki dönt, ki domináns, de emellett a háttérbe húzódó fél igényeit is ki kell deríteni.

A kollégákkal gyakran mondjuk, hogy pszichológusoknak is kell lennünk. És valóban, hisz egy felújítás mindig elég feszültségekkel teli, stresszes folyamat, ráadásul sokszor magát a felújítást, a lakásvásárlást is egy nehéz élethelyzet szüli meg; válás, egy szeretett személy elvesztése vagy a gyerekek kirepülése. Az általában 6-8 hónapig tartó közös munkában gyakori, hogy ügyfeleim lelkileg is megnyílnak, mert az új otthon kialakítása, óhatatlanul felveti az előző lakás elhagyásának okait. Ilyen esetekben magánemberként is helyt kell álljak, és meghallgatásommal, figyelmemmel támogatom ügyfeleimet. Hisz lelkük is felújításra szorul. Fontosnak tartom ezt a háttér munkát, mert az új lakás kialakítása mellett muszáj foglalkozni a problémás élethelyzetben lévő emberrel is, hogy az új otthonába már érzelmileg is gyógyultan vagy a gyógyulás útján járva léphessen be. Különben hiába kap egy funkcionálisan és esztétikailag jobb életteret, hiába emelem vizuálisan magasabb életszínvonalra, ha lelkileg, érzelmileg nem képes befogadni azt. A lakberendezést eleve egyfajta „vizuális nevelésnek” tartom, ahol a közös munka során meglátja és értékelni kezdi a jó dizájnt, az okos, praktikus megoldásokat, az anyagok, felületek szépségét, és hogy a funkcionalizmus is hordoz magában esztétikát! Mindezek birtokában pedig a környezetét értő és értékelő, azzal harmóniában élő emberré válnak. Ez a folyamat azonban csak nyitott, befogadó, a változást valóban akaró lelkivilággal lehet igazán sikeres a megrendelő részéről. Ehhez a befogadáshoz kell nekünk a megrendelőinket hozzásegíteni. Maga az új otthon kialakulása a megrendelőnek akár egy új mérföldkő lehet az életében, egy új világ születése, életének új lehetősége, amelynek a folyamata segíti a lelki megújulást is. Ezért nagy hát a felelősségünk, nekünk tervezőknek, mert minden egyes munkánál egy otthon megteremtésén túl egy ember megújulásán is munkálkodunk. De ezért szép ez a szakma!